Influencers, varumärken och varför alla lackar ur hela tiden.

Det har varit stormigt ett bra tag kring företag som försöker anpassa sig till dagens förutsättningar att sticka ut och visa sig på marknaden för befintliga och nya målgrupper. Influencers är ordet på allas tunga. Det är inte lätt. Fler och fler använder programvara för att blocka annonser på websidor och fler och fler väljer bort reklam. Då kan ju vägen fram vara att arbeta med influencers och på det sättet synas. Bli relevanta genom någon annans personliga varumärke. Det är ju i sig problematiskt. 

En person är inte ett företag som har en marknadsavdelning och en pressavdelning. En person bygger sitt varumärke på just sin person, och företag behöver förstå att ingen kommer i alla lägen att vara klockren för just det företaget. Alla har något skelett i någon garderob. Det tillhör livet. Det företagen och varumärkena behöver förstå är hur de ska förhålla sig till hela personen; och VÅGA stå för ett samarbete. Alla kommer aldrig att gilla allt. Det kommer alltid att finnas andra åsikter, eller kanske till och med "ramaskri" - vårt favoritord i medier för olika åsikter. Om du vill att alla ska gilla dig, kommer till slut väldigt få att göra det. 

Det som är och kommer alltmer att bli avgörande är huruvida företaget i fråga vågar stå för sina värderingar, sitt budskap, och vilka de väljer att samarbeta med och varför. De behöver ha en tydlig ståndpunkt. Då blir det enklare att välja samarbetespartners - men framför allt blir det enkelt att möta stormar och motstånd - med mod och transparens kring varför en valt en viss strategi. 

Problemet är att de flesta inte tänker så långt. De flesta tittar på antal likes, följare och enkla parametrar som ålder, kön mm. Det är då det blir pannkaka (ja, jag är göteborgare- kan inte låta bli)  av allt. 

Tricket är att tänka lite längre än det yttre paketet vad gäller din blivande kund samt vilken influencer du väljer. Vem köper våra produkter/tjänster? vad är viktigt för dom? Vilka influencers representerar det som är i deras blickfång? Vilka argument når fram eller avfärdas? 

Basic grejer faktiskt, inget nytt under solen alls, oavsett om det är instagram, facebook eller youtube. En sak är säker dock. Är det inte äkta och ärligt kommer det alltid att bli riksknas, och Internet glömmer inte. 

 Elcim "Superturken" Yilmaz

Elcim Yilmaz

Elcim har under 15 år arbetat med att förändra, förädla och förbättra varumärken, strategier, företag och organisationer genom sitt eget företag, men även genom samverkan med partners. 

Idag fokuserar Elcim på PR och kommunikation samt sin roll som agent.

Elcim Yilmaz

Telefon: 0733-41 41 80
elcim@superturken.se

Superturken

LivingRoom office,
Bondegatan 30
116 33 Stockholm

Startsidan